Vanaf wanneer kun je een baby voorlezen?

vader dochter baby voorlezen

Voorlezen aan een baby? Ja, het heeft écht nut. Al maanden voordat je baby Dikkie Dik kan aanwijzen! Een baby voorlezen is heel eenvoudig en leuk, zeker met deze voorleestips.

Waarom voorlezen aan een baby?

Wist je dat baby’s al in de baarmoeder bezig zijn met taalontwikkeling? Niet met grammatica natuurlijk, maar met klanken en het ritme van woorden. Taal is complex. Er is veel over te leren! Daar kan je baby niet vroeg genoeg mee beginnen.

Voorlezen is daar perfect voor. Veel ouders denken dat voorlezen pas zin heeft wanneer een kind twee jaar oud is. Maar juist de eerste levensjaren leren kinderen ongelofelijk veel! Daarom zijn kinderen die als baby werden voorgelezen vaak beter in taal.

Baby’s voorlezen heeft nog meer voordelen. Je oefent de luistervaardigheid en concentratie. Voorlezen prikkelt de fantasie. Je kindje leert over de wereld om hem heen. En het dagelijkse moment van samenzijn versterkt jullie band!

Hoe lees je voor aan een baby?

‘Dat is allemaal leuk en aardig’, denk je misschien, ‘maar mijn baby sabbelt vooral op de bladzijdes en lijkt me helemaal niet te horen!’ Hoe ga je daarmee om?Een baby voorlezen is inderdaad heel anders dan voorlezen aan een kleuter. Bij een baby doet het verhaal er nog niet toe; het gaat om de klanken, het ritme, jouw stemgebruik en emoties. Bovendien is het gewoon heel gezellig! Hier kun je op letten bij het voorlezen aan baby’s:

0-3 maanden

Je pasgeboren baby maakt geen onderscheid tussen Nijntje of de krant. Zolang jij het maar levendig vertelt! Zorg dat je baby jouw gezicht kan zien en kijk zelf ook naar zijn of haar reacties. Lees voor, vertel, rijm of zing. Je baby vindt het allemaal prachtig!

3-8 maanden

Vanaf een maand of 3 zijn knisperboekjes leuk. Neem je kindje op schoot en ontdek samen het boekje. Terwijl jij vertelt en aanwijst, kan je baby lekker knisperen. Later zijn andere voelboekjes, kartonnen boekjes en boekjes met flapjes of geluiden ook erg aantrekkelijk voor je baby.

8-12 maanden

Tussen de 8 en 12 maanden leert je baby wijzen. Dit is het moment voor boekjes met duidelijke, herkenbare plaatjes. Van dieren, kledingstukken, auto’s of eten. Je kindje wijst en jij zegt het woord dat bij het plaatje hoort. Of wijs zelf de plaatjes aan en benoem ze. Als je dat vaak genoeg doet roept je kindje straks zélf de woorden bij de plaatjes!

1-2 jaar

Veel kinderen beginnen rond hun eerste verjaardag echte woorden te zeggen. Een half jaar later komen er twee-woordzinnen bij. Boekjes op onderwerp zijn dan favoriet: daarmee leren kinderen de wereld steeds een beetje beter te begrijpen. Dikkie Dik leert je kindje over badderen, pleisters plakken en jarig zijn. Met de Kiekeboe serie oefent je baby dierengeluiden. En Nijntje helpt bij al het andere!

Voorleestips baby’s

• Kies een vast moment, bijvoorbeeld voor het slapen
• Vijf minuutjes voorlezen aan je baby is al genoeg
• Betrek je baby bij het voorlezen: maak oogcontact, wijs aan, reageer op brabbels• Speel met je stem: langzaam, snel, fluisteren, vrolijk roepen, emotie in je stem…
• Baby’s vinden het fijn om naar versjes en liedjes te luisteren vanwege het ritme in de woorden
• Zet de televisie en muziek uit wanneer je voorleest
• Wanneer je baby huilerig of onrustig is, kan voorlezen helpen als rustmoment of afleiding
• Maak je geen zorgen als je kindje keer op keer hetzelfde boekje wil lezen. Daar leert je kindje juist van!

Een beetje hulp bij het voorlezen

Voor nieuwe ouders is voorlezen… nou ja, nieuw. Boekstart helpt je op weg. Wanneer je baby drie maanden is krijg je van de gemeente een waardebon voor het BoekStartkoffertje. Ga met de bon naar de bibliotheek, maak je baby gratis lid en ontvang het BoekStartkoffertje! Daarin zitten boekjes om aan je baby voor te lezen. Bovendien kun je het koffertje de volgende keer weer meenemen naar de bibliotheek, wanneer jullie nieuwe boekjes gaan lenen.

Een andere vorm van hulp bij het voorlezen vind je online: voorleesfilmpjes. Daarmee neemt iemand anders het voorlezen even van je over! Met het gratis lidmaatschap van de bibliotheek kun je eenvoudig gebruik maken van allerlei voorleesfilmpjes. Die zijn vooral leuk wanneer je kindje zelf kan zitten en kijken naar iemand die een boekje voorleest van Dikkie Dik of Beertje Bobbi. Zo vaak als je kindje wil!