De belofte van Pisa: Opdracht

Opdracht niveau 1 | Betekenis
Werkvorm tweetal
Focus betekenis
Je leert de hoofdzaken in een verhaal herkennen
Gemaakt door Janneke Blok

A [individueel]

De belofte van Pisa kun je moeilijk samenvatten in één zin als iemand vraagt waar het over gaat. Er komen een heleboel onderwerpen in voor. Niet elk onderwerp is echter even belangrijk voor de betekenis van het verhaal.

De redactie van deze website kent 'tags' (onderwerpen) toe aan alle boeken. Voor De belofte van Pisa hebben we de volgende tags overwogen:
bedrog, broers, criminaliteit, cultuurverschillen, eenzaamheid, geloof, gevangenis, geweld, humor, identiteit, maatschappijkritiek, Marokkaanse cultuur, misdaad, multiculturele samenleving, muziek, school, seks, racisme, ouder-kindrelatie, verraad, vriendschap, verliefdheid, waargebeurd, WOII

Noteer de vijf tags die jij het best bij De belofte van Pisa vindt passen.

Licht elk van de gekozen tags uit vraag 2 toe aan de hand van een voorbeeld uit het verhaal.
Bijvoorbeeld:
verliefdheid: Sam wordt in de brugklas verliefd op de mooie Evelien.

B [samen]

Bespreek wat jullie hebben opgeschreven. Maak samen een keuze voor vier tags, die volgens jullie het best aangeven waar de roman over gaat.

Verschillende mensen hebben uitspraken gedaan over waar De belofte van Pisa over gaat. Met wie zijn jullie het eens? Kies uit:

A Mano Bouzamour: een jongen die zich ontworstelt aan zijn eigen milieu
B Joris Luyendijk, journalist en antropoloog: opgroeien bij Marokkaanse ouders in de beruchte Diamantbuurt
C Paulien Andriessen op bol.com: de cultuur van jonge Marokkanen
D Thomas de Veen, recensent NRC Handelsblad: multiculturele identiteit en opgroeien en liefde
E Iets anders, namelijk ….