Fabriekskinderen: Opdracht

Opdracht niveau 3 | Thematiek

Van september 2012 tot januari 2013 kon je in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam een tentoonstelling van het werk van Lewis W. Hine (1874-1940) bezoeken, getiteld Lewis Hine. Fotograferen voor verandering. Een van de thema's op die tentoonstelling was 'kinderarbeid'. Bij de tentoonstelling kon je een krantje meenemen, The Lewis Hine Observer, dat ook digitaal te bekijken is.

Titel Fabriekskinderen
Opdracht niveau 3 | Thematiek
Focus thematiek
Je leert twee benaderingen (woord én beeld) van het thema met elkaar vergelijken
Gemaakt door Pieter Waalewijn
Download 1 Fabriekskinderen_N3/2_The Lewis Hine Observer (868 kb)
Download 2 Fabriekskinderen_N3/2_De ogen geopend (110 kb)
Bron 1 'Lewis Hine: The child labor photos that shamed America', op: bbc.co.uk

Bekijk The Lewis Hine Observer (onder Download 1) aandachtig. Bekijk de foto's, lees de quotes van Hine en de beschrijvende teksten. Welke zinnen van of over Hine zouden ook van toepassing zijn op J.J. Cremer en zijn Fabriekskinderen?

De BBC heeft een filmpje van vier minuten uitgezonden over Hines werk. Vooral zijn foto's van kinderarbeid komen aan de orde. Bekijk het BBC-filmpje (bron 1); het is niet ondertiteld, dus misschien moet je het twee keer bekijken om alles precies te begrijpen.

Je weet nu iets meer over de foto's van Hine, maar we willen nog een stap verder gaan. Lees daarvoor eerst het artikel 'De ogen geopend' in Museumtijdschrift (onder Download 2).

Stap a:
De overeenkomst met Cremers aanpak in Fabriekskinderen gaat blijkbaar verder dan je bij vraag 1 dacht. Denk hierbij aan het perspectief dat Hine koos voor zijn foto's - hoe deed Cremer dat? Vergelijk ook de opdracht die beide mannen zichzelf gaven: wat was het doel van hun werk? Noteer alles wat je nu aan overeenkomsten ziet tussen Hine en Cremer, als aanvulling op wat je al bij vraag 1 hebt opgeschreven.

Stap b:
Het artikel dat je net gelezen hebt, heeft als titel 'De ogen geopend'. Zou die titel ook passen boven een artikel over Fabriekskinderen? Leg uit.

Stap c:
De fototentoonstelling in Rotterdam had als titel Lewis Hine. Fotograferen voor verandering. Zou J.J. Cremer. Schrijven voor verandering een goede titel zijn voor een presentatie over Fabriekskinderen? Leg uit.

Stap d:
Welke benadering van het thema heeft uiteindelijk jouw voorkeur: woord (Cremer) of beeld (Hine)? Leg uit waarom.