Het Wederzijds Huwelijksbedrog: Opdracht

Opdracht niveau 3 | Decor

Langendijk heeft zich in Het Wederzyds Huwelyksbedrog gehouden aan de eenheid van plaats: het gehele verhaal speelt zich af in Utrecht. Het eerste en het derde bedrijf vinden plaats in een straat voor de huizen van Constance en de waard, het tweede, vierde en vijfde bedrijf spelen zich af in het huis van Constance.

Titel Het Wederzijds Huwelijksbedrog
Opdracht niveau 3 | Decor
Studielast 3 slu
Focus decor
Je leert reflecteren op de rol van ruimte
Gemaakt door Roland de Bonth
Bron rijksmuseum.nl | website Rijksmuseum

Ontwerp het decor voor de bedrijven die zich buiten en voor de bedrijven die zich binnen afspelen. Gebruik daarvoor als inspiratiebron afbeeldingen die te vinden zijn op de site van het Rijksmuseum (zie bron 1). Denk aan meubelstukken, wandversieringen, schilderijen. Maak hiervan een (digitale) poster of een maquette.

Stel dat jij verantwoordelijk bent voor een moderne opvoering. In welke omgeving zou het stuk zich volgens jou moeten afspelen? Welke decorstukken zijn volgens jou vanuit het stuk gezien noodzakelijk? Maak hiervan een (digitale) poster of een maquette.

Vind je dat de inhoud van het stuk geweld aangedaan zou worden als het in een modern decor zou worden opgevoerd? Licht je antwoord toe.