Siegfried: Opdracht

Studielast 2 slu
Werkvorm tweetal
Focus omslag
Je leert reflecteren op de relatie tussen de inhoud en het omslag van het boek.
Gemaakt door Jannet Oosterhuis

Welke van de onderstaande uitspraken is op jou van toepassing?

Als ik in de bibliotheek een boek uitzoek, dan:

Optie A:
Heb ik thuis al uitgezocht wat ik hebben wil, dus ik loop gelijk naar de juiste kast en pak het boek dat ik wilde hebben.

Optie B:
Loop ik langs de boekenkasten en ik lees hier en daar de achterkanten van de boeken om een indruk te krijgen.

Optie C:
Loop ik langs de boekenkasten en ik bekijk de omslagen van boeken om te zien of er iets bij zit wat me aanspreekt.

Optie D:
Vraag ik eerst advies aan een van de medewerkers van de bibliotheek.

Optie E:
Is dat ongetwijfeld voor mijn moeder, want zelf leen ik nooit iets uit de bibliotheek.

Als jij koos voor antwoord C, dan heb je al wat ervaring met het beoordelen van boekomslagen. Als je een van de andere antwoorden koos, dan is dit een mooie gelegenheid om eens wat aandachtiger naar een boekomslag te kijken.

Hierboven zie je twee verschillende omslagen waarin de roman Siegfried is verschenen. Welk omslag nodigt jullie het meest uit om het boek te gaan lezen? Bespreek hoe dat komt.

Een ontwerper van een boekomslag kan verschillende mogelijkheden benutten om met het omslag aan te sluiten op de inhoud van het boek. Hij kan bijvoorbeeld gebruik maken van letterlijke verwijzing naar het boek of thematische verwijzing naar het boek, concreet of abstract kleurgebruik.

a. Bekijk beide omslagen aandachtig en bespreek op welke manieren ze verwijzingen bevatten naar de inhoud van het boek. Noteer jullie bevindingen.
b. Welk van de omslagen is abstracter en welk is concreter? Waarom?

Je hebt inmiddels gemerkt dat je een boekomslag soms pas kunt uitleggen of begrijpen nadat je het boek gelezen hebt. Tegelijkertijd moet zo'n omslag aantrekkelijk genoeg zijn voor kandidaat-lezers om inderdaad aan het lezen van het boek te beginnen. Is een omslag een kunstwerk? Of slechts een interpretatie van de roman die het omslag omvat?

De uitgever vraagt jullie om samen een derde omslag te ontwerpen voor de volgende druk van Siegfried. De eis die de uitgever aan jullie stelt is dat je daarvoor wel weer een van de motieven in de roman moet gebruiken, maar hij wil nu eens iets anders dan die foto van een jongetje met zijn vader. Lever in: omslag plus een verantwoording van de door jullie gemaakte keuzes.