Strepen aan de hemel: Opdracht

Opdracht niveau 4 | Cultuurgeschiedenis

De dochter van Gerhard Durlacher is de schrijftser Jessica Durlacher. Zij is getrouwd met de schrijver Leon de Winter, ook van Joodse afkomst (en hun dochter is de schrijfster Solomonica de Winter). Zowel Jessica als Leon schrijft boeken waarin WO II een belangrijke rol speelt.
In 2014 hebben Jessica Durlacher en Leon de Winter samen het dagboek van Anne Frank, Het Achterhuis, omgewerkt tot een theatervoorstelling. Zie bron 1.

Titel Strepen aan de hemel
Opdracht niveau 4 | Cultuurgeschiedenis
Focus cultuurgeschiedenis
Je leert reflecteren op de vraag op welke manier(en) de herinneringen aan de verschrikkingen van WO II leven gehouden kunnen worden
Gemaakt door Cilla Geurtsen
Bron 1 youtube.com | 'The making of Anne'
Bron 2 nrc.nl | 'Een gloednieuw theater en flinke ophef - vier vragen over megaproductie Anne' (Deze tekst is ook te vinden onder Downloads)
Bron 3 athenaeum.nl | 'Maus, de onverdraaglijke waarheid'
Downloads Een gloednieuw theater (17 kb)

Zou jij naar deze voorstelling gaan als je de kans had?
Of, als je de voorstelling al gezien hebt, wat vond je ervan?
Gebruik 100 woorden voor je antwoord.

Er is veel ophef geweest in de media over deze voorstelling.
Lees bron 2.
Maak een samenvatting van de belangrijkste discussiepunten over deze bewerking van Het Achterhuis.
Geef daarna kort jouw mening over die discussiepunten.

Naar aanleiding van de recensie van het theaterstuk schreef iemand een ingezonden brief naar Trouw. In die brief stond: 'Producenten en andere ondernemers schrikken er niet voor terug thema's als Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog uit te werken tot spektakel en entertainment. Hoe lang gaat het duren voordat op affiches de tekst zal staan: "Auschwitz, de musical"?'
Vind jij dat er een toneelstuk over Auschwitz gemaakt kan worden om de gedachte aan de verschrikkingen levend te houden?
Werk je mening genuanceerd uit in minimaal 250 woorden.

In 1972 verscheen er een drie pagina's tellend stripverhaal over de holocaust: Maus.
Lees de recensie over de uitgebreide versie van deze strip bij bron 3.
Noteer welke argumenten er voor het publiceren van een verhaal over de holocaust in stripvorm worden gegeven en welke argumenten tegen.

Stel je voor: de producenten die de theatervoorstelling over Anne Frank op de planken hebben gebracht hebben een nieuw idee: ze willen een voorstelling maken over Gerhard Durlacher. Ze trekken de stoute schoenen aan en kloppen weer aan bij Jessica Durlacher en Leon de Winter. Nu met het verzoek om een theatervoorstelling over het boek Strepen aan de hemel te maken.
Verplaats je in Jessica Durlacher. Schrijf een brief vanuit haar perspectief over dit verzoek naar de producent.
Besteed daarbij minimaal aandacht aan de volgende onderwerpen:

. Mag je van alles theater maken?
. Hoe belangrijk is het dat het verhaal van de holocaust verteld wordt?
. Is Strepen aan de hemel wel geschikt om theater van te maken?
. Hoe verwoord je het onzegbare?