Wij slaven van Suriname: Opdracht

Opdracht niveau 5 | Bronnen
Studielast 3 à 4 uur
Focus bronnenonderzoek
Je leert te reflecteren op het omgaan met bronnen.
Gemaakt door Pieter Waalewijn
Bron Bron 1: archieven slavernij
Bron 2: mappingslavery
Bron 3: black archives
Bron 4: slavernij en jij
Bron 5: slavernijtentoonstelling Rijksmuseum
Bron 6: slavernijmagazine Rijksmuseum

De Kom heeft Wij slaven van Suriname geschreven met behulp van verschillende bronnen. Het boek eindigt met ruim tien pagina’s noten waarin hij alles verantwoordt. Op deze manier heeft de auteur ongetwijfeld zijn boek grotere overtuigingskracht willen geven: dit zijn de feiten!

De Kom kon in zijn tijd nog niet beschikken over bronnen en archieven zoals wij nu. Wij kunnen zelfs digitaal onderzoek doen in authentiek bronmateriaal uit de koloniale tijd! Er staan ons complete websites ter beschikking die ons laten zien hoe het toen toeging in o.a. Suriname, en wat de slavernij Nederland heeft opgeleverd.

Voor deze opdracht maak je gebruik van deze moderne bronnen; bron 1 heeft zelfs een soort startpagina voor dit onderwerp. Als je onderweg nog andere bronnen tegenkomt die je ook wilt gebruiken, leg dan vast welke bronnen dat zijn.
Kies een gedeelte uit het historische deel van Wij slaven van Suriname, ‘Het tijdperk der slavernij’. Kijk wat je daarover of daarbij kunt vinden in de moderne bronnen. Gebruik dat voor het schrijven van een eigentijdse aanvulling op de tekst van De Kom. Geef duidelijk aan bij welke paragraaf uit Wij slaven van Suriname jouw aanvulling hoort, en vermeld in een noot bij jouw aanvulling uit welke bron(nen) jij hebt geput.
Als het maar een kleine aanvulling is die jij biedt, herhaal je de opdracht en probeer je bij een andere passage ook een aanvulling te schrijven.
Als je bij een passage geen nieuws ontdekt in de bronnen maar wel een bevestiging van De Koms beschrijving, maak je bij zo’n passage alleen een noot met een vermelding van die bron(nen).