Houtekiet: Opdracht

Opdracht niveau 5 | Literaire stroming

In iedere bespreking van de roman Houtekiet valt al snel het begrip 'vitalisme'.

Titel Houtekiet
Opdracht niveau 5 | Literaire stroming
Focus literaire stroming
Je leert bepalen in welke mate een boek past in het gedachtegoed van die tijd.
Gemaakt door Gosse Koolstra
Bron 1 literairecanon.be | over Walschap en Houtekiet
Bron 2 literairecanon.be | over Walschap en het vitalisme
Bron 3 dbnl.org | over het vitalisme

Lees de bronnen hieronder en formuleer een heldere definitie van vitalisme.

Beschrijf nu, ook in definitievorm, twee varianten: vitalisme als levensgevoel en vitalisme als stroming in de (literaire) kunst.

Kun jij voor jezelf formuleren wat jouw kijk op het leven is? Zou je daarin kenmerken van vitalisme in kunnen aanwijzen? Zo ja, welke?

Welke kenmerken heeft het literair vitalisme?

Welke herken je in de roman? Geef hier voorbeelden van.

Zie je verschillen tussen Marsmans vitalisme en dat van Walschaps Houtekiet?

Welke kenmerken van de roman zijn beslist niet vitalistisch?

Welke verschillen zijn er tussen jouw vitalistische levensgevoel (zie vraag A3) en dat in de roman Houtekiet?

Lees de tekst onder Literatuurgeschiedenis. Welke kenmerken van het futurisme zoals hier beschreven herken jij in de roman? Welke pertinent niet?

Geef van beide soorten voorbeelden.

Zoek een goede definitie op van 'fascisme' en noteer die.

Ben jij van mening dat er fascistoïde elementen zitten in de roman Houtekiet? Zo ja, welke? Zo nee, beredeneer waarom jij dit vindt.

Literatuurgeschiedenis

In 1909 publiceerde F.T. Marinetti zijn Futuristisch Manifest. Hierin wordt krachtig stelling genomen tegen oude cultuurvormen die als passé worden beschouwd. Ook worden er in krachtige beelden uitspraken gedaan tegen alles wat zweemt naar schoonheid, zachtheid, harmonie. Ten slotte staan er uitspraken in, die we in het licht van latere culturele en politieke ontwikkelingen gerust fascistisch kunnen noemen. Enkele stellingen uit zijn manifest (de nummering is die van het originele manifest):

Stelling 1
Wij willen de liefde voor het gevaar bezingen, de vertrouwdheid met energie en roekeloosheid.

Stelling 2
Tot nu toe verheerlijkt de literatuur de peinzende onbeweeglijkheid, de extase en de slaap; wij willen de agressieve beweging verheerlijken, de koortsachtige slapeloosheid, de snelle pas, de salto mortale, de oorvijg en de vuistslag.

Stelling 3
Wij verklaren dat de grootsheid van de wereld verrijkt is met een nieuwe schoonheid:  die van de snelheid. Een raceauto (...) is mooier dan de Nikè van Samotrake.

Stelling 9
Wij willen de oorlog verheerlijken - enige hygiëne van de wereld -, het militarisme, het patriottisme, de verwoestende daden der anarchisten, de mooie ideeën waarvoor men sterft, en de minachting voor de vrouw.