Brood

Werkstukken en spreekbeurten

Brood, wie kent het niet? Het wordt al eeuwenlang gebakken en gegeten in de hele wereld.

Brood

Er bestaan heel veel soorten brood. In Nederland wordt brood vooral als ontbijt of lunch gegeten. De meeste mensen kopen brood bij de supermarkt, maar je kunt het natuurlijk ook kopen bij de bakker of op de markt. Brood wordt al eeuwenlang gemaakt en in de loop der tijd bedachten mensen telkens weer iets nieuws om brood nog lekkerder te maken, dus wie dé uitvinder van brood is weten we niet.

Waarvan wordt brood gemaakt?

De basis voor brooddeeg is meel of bloem, gist, water en zout. Maar om brood extra lekker te maken, worden er meestal nog andere ingrediënten aan toegevoegd. Zoals melk, suiker, boter, specerijen, noten, zaden of vruchten. Meel is gemalen graan. Er zijn verschillende graansoorten. De bekendste is tarwe. Andere granen waarvan meel vaak wordt gemaakt, zijn rogge, haver, gerst, gierst, mais en spelt. Graan wordt tegenwoordig meestal gemalen in fabrieken, maar er bestaan ook nog steeds graanmolens. Gist maakt het deeg luchtiger en zorgt ervoor dat het brood kan rijzen. Witbrood wordt gemaakt van bloem. Tijdens het kneden van deeg worden gluten gevormd. Gluten is de naam van een soort eiwit dat van nature in veel graansoorten zit. Sommige mensen worden ziek van het eten van gluten. Er bestaat glutenvrij brood, dat is gemaakt van bijvoorbeeld haver of teff.

Vezels en andere voedingsstoffen

Je hebt misschien weleens gehoord van de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Dat is een hulpmiddel voor gezond eten. Het is een tekening van een cirkel met vijf vakjes met etenswaren erin. Brood staat er ook in. Want in brood zitten veel belangrijke voedingsstoffen. Dat zijn stoffen die je lichaam nodig heeft, een soort brandstof zou je kunnen zeggen. Graan bevat veel vezels en koolhydraten. Die geven je energie en zorgen voor een goede spijsvertering. In brood zitten ook eiwitten. Die zijn goed voor je botten, spieren en organen. Ook zitten er vitamines en mineralen in brood. Voor iemand van jouw leeftijd is het goed om vier tot vijf sneetjes brood per dag te eten.