Gezonde voeding

Werkstukken en spreekbeurten

Gezonde voeding is belangrijk. Een handig hulpmiddel voor wat en hoeveel je het beste kunt eten, is de Schijf van Vijf. Weet jij wat dat is?

Belangrijk

Goed voedsel is belangrijk om gezond te blijven. Je lichaam moet groeien en je hebt energie nodig. Het lichaam moet op de goede temperatuur blijven, anders gaat het langzaam dood. Het moet groeien, bewegen, herstellen en hersens ontwikkelen. Je lichaam bepaalt hoe je je voelt. Als het gezond, actief, fit en uitgerust is, voel je je het prettigst. De juiste voeding is onmisbaar en noodzakelijk om te kunnen leven. Ook bewegen is belangrijk.

Goed voedsel

Bij elke maaltijd iets anders eten, is goed voor je lijf. Variatie in je eten geeft je alle voedingsstoffen voor een gezond lichaam. Bijvoorbeeld volkorenbrood, zilvervliesrijst, aardappelen, fruit en groente zijn erg gezond. Er zitten veel bouwstoffen in voor je groei. En voor de voortdurende vervanging van je lichaamscellen. Ze geven ook brandstof voor energie. Er zitten vezels in, die zorgen dat je darmen goed werken. En de vitaminen en mineralen zorgen dat alles prima werkt in je lijf. Melk, yoghurt, vlees, vis, noten en eieren zijn ook goed voedsel. Ze geven voldoende bouwstoffen en kalk voor je botgroei.

Suiker en vet

Suiker, zoetstof en vet geven je lichaam extra en soms overbodige energie. De energie die jij inneemt, moet je wel verbruiken. Anders maakt je lichaam een vetvoorraad. Veel kinderen vinden chips, chocola, taart, snoep, frisdrank en friet erg lekker. Voor je lichaam is het te zoet en te vet, dus geen goed voedsel. Kijk op de verpakking als je iets koopt. Daar lees je hoeveel vet, suikers en zoetstoffen erin zitten. Light (licht) betekent niet altijd gezond. Soms zit er bijna geen suiker in, maar wél zoetstoffen en vet! Daar word je ook dik van.

Schijf van Vijf

Om je een handje te helpen bij gezond eten, heeft het Voedingscentrum een Schijf van Vijf gemaakt. Daarin kun je zien welke dingen goed voor je zijn en hoeveel je er het beste van kunt nemen. Het is een cirkel met vijf vakken. Als je elke dag genoeg uit elk vak eet, dan krijgt je lijf wat het nodig heeft. De vakken zijn zo ingedeeld:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, graanproducten en aardappelen
  3. Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei
  4. Smeer- en bereidingsvetten
  5. Dranken

Onder elke voedselgroep staan dan heel veel producten waaruit je kunt kiezen. Altijd wel iets dat je lekker vindt! Verder is het belangrijk om niet je ontbijt, middageten of avondeten over te slaan. En om steeds iets anders te eten, want in één soort eten zitten niet alle voedingsstoffen die je nodig hebt. En snoepen? Dat mag af en toe best, maar doe het niet te veel. Je mag per dag 3 tot 5 keer iets kleins, zoals een koekje. En per week hooguit 3 keer iets ongezonders, zoals een zakje chips, een pizzapunt of een glas frisdrank zoals cola.