Floris ende Blanchefloer: Opdracht

Opdracht niveau 2 | Kwesties
Werkvorm individueel
Focus kwesties
Je leert reflecteren op liefdesproblemen door de eeuwen heen
Gemaakt door Janneke Blok
Bron 1 pvda.nl | Astrid Oosenbrug, 'Belangrijke stap tegen uithuwelijken' (10 april 2013)

'Liefde gaat niet altijd over rozen' is een uitdrukking die je vast bekend voorkomt. Dit geldt ook voor Najib en Julia uit de gelijknamige (en bekroonde) televisieserie uit 2001. Najib & Julia verhaalt over de onwaarschijnlijke liefde tussen een Haags hockeymeisje en een Marokkaanse pizzakoerier. Het verhaal is gebaseerd op het Shakespeare's wereldberoemde Romeo en Julia.

Bekijk minstens één aflevering van de serie Najib & Julia (ca. 45 min.). De dvd van de serie kun je lenen bij de bibliotheek. Noteer zoveel mogelijk, maar minimaal drie overeenkomsten tussen Najib & Julia en Floris ende Blancefloer.

Ken je iemand in je directe omgeving waarvan de ouders zijn of haar liefde afkeuren? Iemand die misschien wel wordt uitgehuwelijkt of al is uitgehuwelijkt?

Stap a:
Zo ja, wat vindt diegene daarvan?

Stap b:
Wanneer je niemand kent in een dergelijke situatie, kun je je dan voorstellen dat jouw ouders je liefde voor iemand afkeuren of dat jij wordt uitgehuwelijkt? Wat zou je daarvan vinden?

Najib en Julia zijn stapelgek op elkaar. Toch keuren hun beide ouders hun liefde af en zien liever dat zij met iemand van hun 'eigen soort' trouwen.

Kun je liefde afdwingen?

Stap b:
Probeer drie argumenten vóór uithuwelijken te bedenken en drie argumenten tégen uithuwelijken.

Geloof je in liefde die is voorbestemd? Waarom (niet)?

B

Wat Najib en Julia overkomt, gebeurt ook Floris en Blancefloer. De koning en koningin keuren hun liefde voor elkaar af, omdat ze liever zien dat hun koningszoon Floris met iemand van zijn eigen stand en geloof trouwt. Blancefloer is van lagere komaf en bovendien een christenmeisje.

We hebben nu een modern en een oud voorbeeld gezien van ouders die de liefde van hun kinderen afkeuren.

Stap a:
Denk je dat dit een verschijnsel is van alle tijden en van alle culturen? Illustreer je antwoord met voorbeelden van andere verhalen die je hierover kent.

Kun je dit verklaren?

Zoek op internet op hoe de serie afloopt.

Stap a:
Welke afloop vind je realistischer? Van Floris ende Blancefloer of van Najib & Julia?

Stap b:
Kun je dit verschil verklaren?

C [extra]

Lees het artikel 'Belangrijkste stap tegen uithuwelijken' (bron 1), waarin een nieuwe wetgeving wordt besproken die het uithuwelijken van Marokkaanse en Turkse vrouwen (en mannen) in Nederland moet bemoeilijken. Wat vind je ervan dat Nederlanders het uithuwelijken binnen de Marokkaanse en Turkse cultuur tegen willen gaan? Is dit wel iets waar wij over mogen beslissen of moeten we dit gewoon aan de Marokkanen en Turken zelf overlaten? Schrijf een brief aan de PvdA, waarin je jouw mening over dit onderwerp uiteen zet. Onderbouw je mening met minstens drie argumenten, waarbij je gebruik maakt van informatie uit Floris ende Blancefloer.