Sprakeloos: Opdracht

Opdracht niveau 4 | Boekbewerkingen

Een succesvol boek krijgt vaak een tweede leven: als film, als toneelstuk of als musical.

Titel Sprakeloos
Niveau boek niveau 5
Opdracht niveau 4 | Boekwerkingen
Studielast 2 uur
Werkvorm individueel of als tweetal
Focus boekbewerkingen
Je leert reflecteren op verschillende bewerkingen van een boek.
Gemaakt door Pieter Waalewijn
Bron 1 YouTube | 'Sprakeloos op de planken'
Bron 2 YouTube | 'Sprakeloos op de planken'
Bron 3 YouTube | 'This bitter earth'
Bron 4 YouTube | trailer van de film Sprakeloos
Bron 5 YouTube | op de rode loper
Bron 6 YouTube | de Vlaamse première van de film Sprakeloos
Bron 7 filmvandaag.nl | recensie van de film
Bron 8 volkskrant.nl | recensie van de film
Bron 9 ad.nl | recensie van de film
Bron 10 trouw.nl | recensie van de film

Vraag 1

Kun je een paar voorbeelden noemen van boeken die in het theater of de bioscoop zijn beland?

Vraag 2

Welke eigenschappen moet een boek volgens jou/jullie hebben om ook in zo’n bewerking succesvol te zijn? Denk bijv. aan waargebeurd, spannend, chronologisch, veel actie, veel dialoog, …

Vraag 3

Sprakeloos was een succesvol boek, maar zit er ook zo’n tweede leven in? Geef argumenten waarom dit boek zich wel/niet leent voor een bewerking tot film, toneelstuk of musical.

Vraag 1

Tom Lanoye is zijn boek Sprakeloos zelf in het theater gaan presenteren: 'Sprakeloos op de planken'. Bekijk een fragment uit die voorstelling (bron 1) en geef je reactie.

Vraag 2

Op YouTube is nog een ander filmpje te vinden over deze voorstelling (bron 2). Je ziet hier ook de reacties van het publiek in de zaal. En je hoort iets van de muziek die Lanoye als 'soundtrack' had gekozen; de hele song vind je in bron 3. Bekijk ook deze filmpjes en noteer je reactie.

Vraag 3

Vergelijk je antwoorden op vraag B1 en 2 met het antwoord dat je bij A3 hebt gegeven. Was 'Sprakeloos op de planken' volgens jou in principe een goed idee?

Vraag 1

In 2017 is Sprakeloos verfilmd. Zou je de film willen zien? Wat verwacht je ervan?

Vraag 2

Bekijk bron 4-6: de trailer van de film, de rode loper en de berichtgeving in het Vlaamse 'shownieuws'. Beschrijf je reactie op wat je hier wordt aangeboden. Ga daarbij ook kort in op de volgende vragen:  Is het beeld dat met de film wordt opgeroepen in overeenstemming met de indruk die jij had door het boek? Klopt de entertainment-setting met het karakter van het boek? Zou Lanoye gelukkig zijn met dit hele 'circus'? En hoe zou zijn moeder – zoals jij haar in de roman hebt leren kennen – dit gevonden hebben?

Vraag 3

In bron 7-10 vind je een paar filmrecensies van Sprakeloos – de film.

a. Vat het commentaar (positief en negatief) in een paar zinnen samen.
      b. In hoeverre heeft het commentaar te maken met het feit dat een film een ander medium is dan een boek? Leg uit.

Vraag 4

Vergelijk je antwoorden op vraag C1-3 met het antwoord dat je bij A3 hebt gegeven. Was Sprakeloos – de film volgens jou in principe een goed idee?