Lof der zotheid: Opdracht

Opdracht niveau 4 | Context: schrijver, werk

In 2004 werden een paar verkiezingen van 'de grootste Nederlander aller tijden' georganiseerd. Door historici werd Erasmus op nummer 1 gezet. Bij het grote publiek eindigde Erasmus als vijfde.Waaraan heeft Erasmus die populariteit te danken? Hoe wordt hij herinnerd? Waar wordt zijn naam - en die van zijn bekendste boek: Lof der Zotheid - tegenwoordig mee verbonden? (Vergelijk de Griekse held Ajax, die als naamgever van een schoonmaakmiddel en een voetbalclub voortleeft.)

Titel Lof der Zotheid
Opdracht niveau 4 | Context: schrijver, werk
Focus context: schrijver, werk
Je leert de achtergronden van het boek kennen.
Gemaakt door Pieter Waalewijn
Bron 1 entoen.nu | het Erasmus-venster van de Canon
Bron 2 kb.nl | over Lof der Zotheid
Bron 3 schatkamers.bibliotheek.rotterdam.nl | de Erasmus-collectie van de Bibliotheek Rotterdam

Je gaat eerst eens wat grasduinen op de website van de Canon van Nederland, bij het venster over Erasmus (bron 1). Lees de teksten, bekijk de filmpjes (Klokhuis!) en platen. Let vooral ook op informatie die kan helpen om Lof der Zotheid beter te plaatsen. Maak aantekeningen met het oog op de uiteenzetting die je straks gaat schrijven.

Bestudeer nu de tekst over Lof der Zotheid van de Koninklijke Bibliotheek (bron 2). Bekijk daarna de Erasmus-collectie in de schatkamer van de Rotterdamse bibliotheek (bron 3). Vul je aantekeningen bij vraag 1 aan met de informatie die je in deze bronnen hebt aangetroffen.

Verwerk nu de belangrijkste informatie in een overzichtelijke uiteenzetting van 500-600 woorden; houd daarbij de betere bovenbouwleerlingen als publiek voor ogen. Zorg ervoor dat de vragen uit het inleidinkje bij deze opdracht beantwoord worden. Wijd in je uiteenzetting minimaal twee alinea's aan Lof der Zotheid.