Welk boek past bij mij?

Gaat jouw hoofd tollen als je een boek moet kiezen? Een boek zoeken dat bij je past is zo simpel nog niet. Tenzij je het simpel maakt! Doen we voor je. Check maar.

Een boek zoeken dat bij je past

Soms zijn boeken zo spannend dat je NU METEEN het einde wil weten. Je leest zo snel mogelijk door. Ben je eindelijk bij het einde, baal je als een stekker. Omdat je boek uit is. Grrr. Moet je weer op zoek naar een nieuw spannend boek.Hoe vind je een boek dat bij je past? In de bibliotheek zijn boeken genoeg. Maar… welk boek moet IK lezen? Hoe moet IK een boek kiezen dat bij MIJ past? Met één van deze 5 tips. Of alle 5.

1. Boek kiezen op AVI-niveau

Je wil een boek lezen dat bij je past. Niet een boek voor kleuters. Niet een van die dikke monsters op je moeders nachtkastje. Nee, je wil een boek dat lekker wegleest. Een boek op jouw leesniveau. Weet jij wat jouw AVI-niveau is? Dan kun hier kiezen uit alle AVI-boeken. Fluitje van een cent. Geen idee hoe AVI-lezen werkt? Lees dan dit artikel over AVI-lezen nog even door. Heb je dyslexie? Kijk dan even hier voor een selectie van boeken voor jou.

2. Boek kiezen op onderwerp

Welk boek zou Freek Vonk leuker vinden: “Gevaarlijke roofdieren” of “Cupcakes”? Iedereen heeft andere interesses. Wat vind jij interessant?  Zoek daarnaar bij boeken op onderwerp. Type bijvoorbeeld “dieren” in: dan kom je bij “Meester Kikker” en “De laatste reis van de Ballerinus”. Hou je van griezelen? Dan vind je boeken zoals “Kattensoep” en “De Waanzinnige Tandarts” vast geweldig.

3. Aanraders van andere kinderen

Wat zijn de favoriete boeken van andere kinderen? Hier zie je welke e-books en luisterboeken de kinderen uit ons panel te gek vonden. Luister ook eens naar de tips in De Waanzinnige Podcast. Of kijk naar de boeken die een prijs van de Kinderjury hebben gewonnen

4. Series

Heb je eindelijk een nieuw beste boek gevonden, is het een week later al weer uit.Getver. Moet je wéér gaan zoeken.
Maar wat als… je nieuwe beste boek een vervolg heeft? En nog een? En nog een?
Jongens en meisjes, dames en heren, ik presenteer u: de boekenserie! Tadaaaa: lezen tot je erbij neervalt!

Top 5 beste boekenseries voor 6-9 jaar:

Top 5 beste boekenseries voor 9-12 jaar:

5. Vraag om hulp

Gaat je hoofd nog steeds tollen van al die boeken? Vraag dan om hulp in de bibliotheek. Daar kunnen ze je tips geven voor spannende boeken die precies bij jou passen! Ben je nog nooit bij de bibliotheek geweest? Hier kun je kijken welke bibliotheek het dichtste bij jou in de buurt is!